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2021.03.12

仏教SDGs関連の共著論文がCambridge Review of International Affairs誌に掲載(野呂 靖准教授(文学部)・ 清水耕介教授(国際学部))【文学部】

Cambridge Review of International Affairs誌に、文学部 仏教学科 野呂 靖准教授、国際学部 グローバルスタディーズ学科 清水 耕介教授の仏教SDGs関連の共著論文 “An East Asian approach to temporality, subjectivity and ethics: bringing Mahāyāna Buddhist ontological ethics of Nikon into international relations”(時性、主観性および倫理への東アジア的アプローチ:大乗仏教の存在論的倫理・而今の国際関係への展開)が掲載されました。

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Cambridge Review of International Affairs誌は、ケンブリッジ大学の国際学センター (現在の政治学・国際学科の一部) によって1985年から発行されているWOS収録の国際的なQ2ジャーナルです。その編集はケンブリッジ大学の大学院生によって行われ、そのため非常に革新的な論文が掲載されることでも有名なジャーナルです。
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これまで、国際関係理論において中国学派(CSIR)が導入した関係性の概念は、国際関係理論に新しい次元をもたらした、といわれてきました。一方で、それ以前の思想学派と同じ問題に遭遇しています。それは、現代の世界情勢を表現するにあたって、「道徳」といった概念を多用しているにもかかわらず、国際関係において倫理と主観性の関係という側面が他者の声をかき消す可能性があることに十分留意していない点にあり、CSIRにおけるこの倫理的問題は、時性と倫理との関係について適切に考慮していないために生じていると本論文は指摘しています。

このような問題をふまえた上で、本論文では、「今」もしくは大乗仏教の存在論的倫理に基づく、アジアを起源とする時性のひとつである「Nikon(而今)」について分析することにより、仏教における時性の明確化がどのように中国学派の言説の倫理的欠点を克服できるかについて示唆しています。

【論文掲載情報】
●掲載元:
Cambridge Review of International Affairs
https://doi.org/10.1080/09557571.2020.1859463

●論文名:
“An East Asian approach to temporality, subjectivity and ethics: bringing Mahāyāna Buddhist ontological ethics of Nikon into international relations”
(時性、主観性および倫理への東アジア的アプローチ:大乗仏教の存在論的倫理・而今の国際関係への展開)

●著者名:
国際学部グローバルスタディーズ学科 清水耕介 教授
文学部仏教学科 野呂靖 准教授

Research Article
An East Asian approach to temporality, subjectivity and ethics: bringing Mahāyāna Buddhist ontological ethics of Nikon into international relations

Kosuke Shimizu &Sei Noro
Received 26 Feb 2020, Accepted 19 Nov 2020, Published online: 18 Dec 2020

Abstract
While the theory of the Chinese School of International Relations (CSIR) has contributed new dimensions to IR such as the concept of relationality into theorisation practice, it also faces the same pitfalls as the schools of thought that precede it: it pays insufficient attention to the relationship between ethics and subjectivity despite its repetitive use of such concepts as ‘morality’ in its articulation of contemporary world affairs and insufficient attention to the ethical dimension of IR that makes this approach prone to dismissing the voices of ‘others’. This ethical problem in CSIR emanates from inadequate consideration of temporality and its relation to ethics. However, introducing the present, or Nikon (而今), an Asian-originating case of temporality based on the Mahāyāna Buddhist ontological ethics, illustrates how this manifestation of Buddhist temporality offers solutions to mitigate the ethical drawback of the Chinese School discourses.


文学部 仏教学科 野呂 靖准教授


国際学部 グローバルスタディーズ学科 清水 耕介教授